Data: 14-06-2015

SURSA:energy-center.ro
Legislatia secundara, ordinele Agentiei Nationale de Reglementare in domeniul Energiei, stimulentele acordate energiilor regenerabile, costurile mari generate de opririle si pornirile pentru echilibrarea sistemului energetic national, modificarea tarifelor de distributie pentru medie si inalta tensiune, avantajarea companiilor de distributie private, pozitia Transelectrica in piata si, nu in ultimul rand, felul in care este aplicata taxa de cogenerare sunt principalele motive pentru care Complexul Energetic Oltenia solicita imperios o revizuire a pozitiei autoritatilor fata de situatia producatorilor de energie pe baza de carbune.

Cu siguranta, situatia delicata in care a ajuns cel mai mare producator de energie electrica din Romania, respectiv Complexul Energetic Oltenia are multe cauze. Intr-o lume in care tehnologiile se schimba cu o viteza uimitoare, iar prioritatile guvernelor in ceea ce priveste politicile energetice sunt diferite de la tara la tara, dorinta de a te mentine pe o piata doar in virtutea unei traditii castigate in cativa zeci de ani nu mai este suficienta. Industria carbunelul, mai bine zis a energiei obtinute din aceasta resursa, este amenintata peste tot in lume. In Romania, care nu are absolut nici o viziune pe termen mediu si lung in ceea ce priveste valorificarea potentialului energetic, schimbarile impuse adesea din afara ar putea produce efecte dintre cele mai neasteptate.

Energy-Center a incercat in mai multe randuri sa surprinda, obiectiv situatia producatorilor de energie electrica din Romania, inclusiv a CE Oltenia si a aratat ca orice interventie din partea autoritatilor poate fi interpretata gresit intr-o piata care se considera libera. Ultima noastra analiza referitoare la situatia CE Oltenia a starnit si o reactie din partea societatii, care ne-a transmis un drept la replica, pe care il publicam integral, deocamdata fara nici un comentariu.

Referitor la articolul aparut in data de 8.06.2014, cu titlul “Din culisele grijii paterne a guvernului Ponta fata de Complexul Energetic Oltenia”, autor: Redactia, va transmitem urmatorul DREPT LA REPLICA:

Modificarile legislatiei secundare afecteaza negativparticiparea in piata a CE Oltenia, motiv pentru care CE Oltenia a sustinut, in repetate randuri, necesitatea elaborarii unor mecanisme de piata echitabile pentru toti producatorii de energie electrica.

In conditiile in care suntem tara cu cea mai mare subventie pentru energia regenerabila din Europa, iar Complexul Energetic Oltenia nu a primit si nu primeste stimulente, respingem categoric pozitia redactiei ENERGY CENTER care sustine, in articolul din data de 8 iunie 2015, ca „In repetate randuri, guvernul a intervenit, mai mult sau mai putin mascat, in favoarea CE Oltenia, in detrimentul celorlalti jucatori de pe piata de energie electrica si, uneori, chiar a consumatorilor romani”.

Schimbarile dese de legislatie si impredictibilitatea legilor au fost in cea mai mare masura favorabile investitorilor in energie regenerabila. Prezentam in cele ce urmeaza actualele conditii din piata de energie, total dezavantajoase pentru producatorii clasici:

Totalul de energie verde ar fi trebuit sa ajunga, in 2020, la un procent de 38% din consum. Cu toate acestea, incepand din 2015, cota energiei regenerabile depaseste, in Romania, 40% din consumul inregistrat in SEN.

Este evident pentru oricine ca functionarea aleatorie a energiilor regenerabile care au intrarea in piata garantata, pune in pericol siguranta intregului Sistem Energetic National, iar obligativitatea producatorilor pe baza de carbune de a asigura echilibrul implica majorari substantiale de costuri cauzate de frecventele opriri/porniri si deteriorari de echipamente ce maresc costurile de productie / MWh si scad cota de piata a energiei pe carbune.

Desi pretul energiei electrice a scazut foarte mult, factura pentru consumatorul final a crescut. Majorarea facturii este determinata de cresterea cotei de certificate verzi alocata energiilor regenerabile, precum si de costurile dezechilibrelor cauzate de acestea. In 2015 cota de certificate verzi a ajuns la 27%, desi conform prevederilor initiale ale Legii nr.220/2008, cota obligatorie de certificate verzi ar fi trebuit sa ajunga la 10,8% in 2015 si la 16,8% in 2020.

Datele AFER arata ca suntem tara cu cea mai mare subventie pentru energia regenerabila din Europa si chiar din lume – in prezent, energia eoliana beneficiaza de subventii de peste 200 lei/MWh, iar cea solara de peste 1000 lei/MWh (In Romania, consumatorii platesc o subventie de 11 euro/MWh, pe locul II – la mare distanta – urmeaza Italia cu 1,6 euro/MWh, locul III – Germania cu 0,5 euro/MWh, locul IV – Franta cu 0,22 euro/ MWh.);

In data de 15.12.2014, ANRE a emis pentru fiecare operator de distributie ordine prin care a modificat tarifele de distributie inalta/medie/joasa tensiune. Tarifele pentru joasa tensiune au fost scazute, iar cele pentru medie si inalta tensiune au fost marite cu 3,18 lei/MWh. Majorarea tarifelor pentru medie si inalta tensiune afecteaza marii consumatori industriali, printre care si CE Oltenia.

Avantajate de aceasta masura sunt companiile de distributie private, practic banii trecand de la companiile de stat la cele private. Nu exista nicio explicatie tehnica pentru adoptarea acestei masuri care taxeaza in plus marii consumatori, precum CE Oltenia.

In repetate randuri Transelectrica a modificat declaratiile de disponibilitate ale unor grupuri energetice care apartin CE Oltenia. Desi CE Oltenia a transmis, in repetate randuri, cereri prin care a specificat ca nu poate mentine in rezerva unele grupuri, deoarece necesita anumite lucrari, UNO-DEN nu a luat in considerare aceste solicitari.

Declararea unor grupuri ale CE Oltenia ca fiind disponibile peste decizia conducerii societatii reprezinta un abuz grav si in niciun caz un favor pentru CE Oltenia.

– Referitor la „AJUTORUL de 500 de MW”, acest mod de abordare reprezinta o diversiune a producatorilor din surse regenerabile. Hotararea de Guvern nr.138/2013 obliga CE Oltenia sa furnizeze servicii de sistem indispensabile pentru Transelectrica pentru a sustine fluctuatiile productiei din surse regenerabile. Deci adevaratul beneficiar este Transelectica.

– Prin aceasta hotarare care garanteaza accesul la reteaua de transport a 500 MW putere medie de la CE Oltenia, de fapt nu se creeaza nicio facilitate pentru CE Oltenia care are la dispozitia sistemului in permanenta cel putin 3 grupuri care pot produce aprox. 1000 MW, fara ca acest serviciu sa fi fost platit de catre operatorul de sistem. Deci, HG nr.138/2013, prin Art.5, nu face decat sa asigure contravaloarea serviciilor oferite de catre CE Oltenia pentru a sustine siguranta SEN.

Acordarea accesului garantat pentru 500 MW conform HG nr.138/2013 este in concordanta cu Art.5 (3), Cap.II din Legea energiei nr. 123/2012 : „Prin hotarare a Guvernului, pentru ratiuni legate de siguranta alimentarii cu energie electrica, se poate acorda acces garantat la retelele electrice pentru energia electrica produsa in centralele electrice care utilizeaza combustibili din productia interna, dar numai pentru cantitati anuale corespunzatoare unei energii primare de max 15% din cantitatea totala de combustibil echivalent, necesara pentru a produce energia electrica aferenta consumului brut final al tarii”.

Prin ordinul ANRE nr. 33/2012, pretul la „scadere” pe piata de echilibrare, cel care dicteaza ordinea de oprire a grupurilor, impus producatorilor termo, este de 100 de ori mai mare pentru acestia. Pretul minim admis pentru regenerabile este de 0,1 lei/MWh, iar pentru termocentrale este 10 lei/MWh.

Totodata, avand in vedere bonusul acordat, pretul energiei regenerabile este cu mult mai mare decat cel al energiei pe lignit. Pretul real platit de consumatori pentru energia regenerabila este de cel putin 520 lei/MWh, respectiv de aproape trei ori mai mare decat cel pe care il solicita CE Oltenia pentru energia livrata.

Referitor la afirmatia care sustine ca eliminarea taxei de cogenerare nu a fost cunoscuta de alti producatori, facem precizarea ca toti participantii la piata au stiut ca se va elimina taxa de cogenerare. De aceea, la licitatiile organizate au participat mai multi traderi. GEN-I Bucharest-Electricity Trade and Sales a fost castigator, dar au participat cel putin trei ofertanti. Taxa de cogenerare a fost eliminata de Guvern la cererea traderilor, nu la cererea CE Oltenia si a fost anuntata de mai multe ori in sedinte publice.

Modul eronat in care au fost prezentate anumite aspecte legate de piata de energie si interpretarile tendentioase, pe care cei din sistem le pot observa cu usurinta, arata clar intentia de manipulare a opiniei publice impotriva unuia dintre producatorii clasici de energie.

Pentru corecta informare a intregii opinii publice, avem rugamintea sa luati in considerare aspectele prezentate si solicitam publicarea pozitiei noastre in aceleasi conditii editoriale, conform prevederilor legislative in vigoare privind dreptul la replica si rectificare.