Manipularea pietei de energie ataca siguranta sistemului si creaza artificial preturi mai mari pentru consumatori

Data: 17-09-2015

Sursa: ENERGY CENTER

A devenit deja o constanta ca in fiecare vara cineva din randul autoritatilor sa-si bage nasul in piata de energie, manipuland mersul ei corect. Daca in urma cu cativa ani manipularea se facea pe fata, astazi tehnicile sunt mult mai subtile si adaptate mecanismelor din ce in ce mai sofisticate ale platformelor de tranzactionare. Se speculeaza conjunctura pietei, in cazul de fata lipsa de hidraulicitate a Hidroelectrica si dispecerizarea parcurilor eoliene si fotovoltaice, asigurata de catre Dispecerul energetic national (DEN). Cum nimic nu este intamplator, de data aceasta, ingerintele din piata de energie electrica par a avea ca scop principal ridicarea pretului energiei electrice, astfel incat producatorii de stat sa poata supravietui fara a se reforma, respectiv acoperirea unor deficiente in activitatea acestora, deficiente de care nu raspund in nici un fel echipele manageriale numite pe criterii de asa zisa competenta.

Cel mai elocvent exemplu este CE Oltenia, care pentru a-si acoperi deficitul de certificate de dioxid de carbon, vinde la preturi mari energie electrica pe piata pentru ziua urmatoare, participand in acelasi timp cu cantitati semnificative de energie la echilibrarea sistemului. Nu intamplator, toata revolta manifesta a domnului Laurentiu Ciurel (directorul CE OLtenia) fata de energiile regenerabile sau a a altor participanti la rezerva de sistem este la cote maxime. Cine striga mai tare creeaza confuzie si deturneaza atentia spre alte lucruri. Pe noi nu ne-a inselat atitudinea domnului Ciurel, ci mai curand ne-a deschis ochii inspre alte tipuri de manipulare.

Sa trecem la problema echilibrarii sistemului energetic, aflata si in atentia reglementatorului (ANRE), care a inceput sa banuiasca ca ceva nu este in regula. Exista semne vizibile ca in piata s-a declansat o lupta acerba impotriva unor firme care sunt autorizate sa actioneze in piata din postura de PRE (parte responsabila cu echilibrarea), scopul final fiind eliminarea acestor firme, astfel incatTranselectrica (jupanul pietei de echilibrare) sa stapaneasca totul. Nimic nu este intamplator, mai ales daca luam in considerare ca in cifra de afaceri a Transelectrica, veniturile din piata de echilibrare acopera o treime. Ceva de neimaginat.

Putina lume intelege care este problema cu piata de echilibrare si cu cei autorizati drept parte responsabila cu echilibrarea. Dupa modelele consacrate ale pietelor de energie dezvoltate aparitia companiilor private cu rol de PRE in piata a demonstrat ca se poate reduce considerabil rezerva de sistem, aflata la discretia dispecerului energetic, si inclusiv reducerea costurilor finale pentru energia electrica, printr-o mai buna gestionare a dezechilibrelor. Rezerva de sistem, in momentul de fata, este o jucarie aflata in mana DEN, prin intermediul careia se subventioneaza toti falitii din sistemul de generare energie, aflati sub controlul statului.

Concret, la un consum intern de energie electrica de circa 6000-6500 MW pe interval orar, rezerva de sistem stabilita de catre stat (sefii din energie, companii ale statului ) este de 1300-1500 MW, cand in conditii normale aceasta nu ar trebui sa treaca de cel mult 800 MW. Asa cum am spus insa in randurile de mai sus , o rezerva ridicata fals justifica subventiile mascate acordate unor centrale calificate a participa la piata de echilibrare, cu o putere instalata, adesea iluzorie. Mai multi specialisti din sistem au recunoscut ca sunt calificate in rezerva grupuri energetice care nu mai functioneaza de ani buni de zile, unele dintre ele nemaiavand nici macar turbine. Energy-Center a dat asemenea exemple si amintim aici doar centralele de la Doicesti, Braila, Galati sau grupuri de la Mintia, care nu au mai functionat de ani de zile.

Ceea ce trebuie stiut este ca prin aceasta decizie, centralelor respective le sunt alocate, prin dispozitii administrative, sume importante de bani, numai pentru ca ( cineva le-a introdus pe o lista) ca sa fie bani de salarii si sa avem la vot oameni cuminti.Daca, intr-o situatie extrema, Sistemul Energetic National ar avea nevoie de aceste centrale ne-am trezi la realitatea crunta: ele nu pot produce energie electrica, in asa fel incat sa-si indeplineasca rolul pentru care incaseaza banii de la stat, respectiv de la noi, consumatorii romani.

Poate fi numit acest lucru un atac la siguranta nationala? Indiscutabil, raspunsul este unul afirmativ.

Existenta firmelor, unele dintre ele private, calificate ca PRE a demonstrat ca se poate ajunge la o echilibrare mult mai judicioasa a sistemului energetic national, spre exemplu in raport cu productia de energie regenerabila. Ceea ce ingrijoreaza insa autoritatile este faptul ca firmele care indeplinesc rolul de PRE demonstreaza ca Transelectrica isi aroga in interesul ei echilibrele din piata , cel mai adesea actionand in mod fraudulos. Nu ne ferim de asemenea categorisiri, pentru ca stim pe ce ne bazam.Avem dovada scrisa ca inclusiv ANRE (AutoritateaNationala de Reglementare in domeniulEnergiei) a sesizat aceste lucruri. Pe marginea respectivei situatii se pare ca se pune la cale aparitia unui ordin care urmareste, in final, desfiintarea PRE-urilor, care deranjeaza jocurileTranselectrica.

Ne intrebam, de ce dupa atatia ani de functionare a pietei de energie electrica nimeni nu are curajul sa abordeze o dezbatere reala vizavi de functionarea pietei de echilibrare, respectiv de introducere a unor reguli transparente pentru toti participantii, asa cum se intampla in celelalte piete administrate de OPCOM? Cum e posibil ca Autoritatea de Reglementare sa se adreseze unor companii participante la piata, avand nelamuriri in ceea ce priveste„dezechilibrele semnificative, generatoare de costuri necontrolabile”.Pai, daca Autoritatea nu stie ce se petrece in piata atunci cine sa stie?

Intr-o scrisoare adresata unei companii cu rol de PRE in piata, ANRE remarca faptul ca in perioada ianuarie-iunie 2015 s-au inregistrat lunar dezechilibre semnificative si solicita ” care este pozitia…(companiei- n.r) in privinta indeplinirii obligatiilor ce ii revin conform cadrului de reglementare, asumate prin obtinerea licentei de furnizare energie electrica, in scopul asigurarii furnizarii energiei electrice catre clientii finali din portofoliu.” Si mai intreaba ANRE, prin adresa amintita:

– cum a fost posibila respectarea prevederilor art.32 din Regulamentul de promovare a unitatilor de productie si a consumatorilor dispecerizabili, aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr 32/2013, prin care este stabilita obligatia PRE de a notifica in echilibru, in conditiile acestor valori mari a dezechilibrelor?

– daca… (compania-n.r) a achitat la timp catre cealalta companie (PRE) contravaloarea dezechilibrelor sau inregistreaza debite restante , debite care se regasesc in debitele restante ale PRE (compania) catre CNTEE Transelectrica? Moare ANRE de grija Transelectrica?

De aici si pana la eliminarea PRE-urilor private din piata nu mai e decat un pas. Transelectrica asta asteapta.

In numarul nostru de maine vom continua analiza pietei de energie electrica, cu referire exclusiva pe activitatea de export energie electrica. Va garantam ca veti fi socati.