AFEER, apel la autorități: Să analizăm impactul reglementărilor asupra pieței de energie

Data: 18-09-2014

Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) atrage atenția autorităților asupra riscului legislativ, ca urmare a numeroaselor modificări operate în cadrul legislativ, pe linie de energie, mai ales în ultimii doi ani. “Au apărut nenumărate schimbări în legislație, primară și secundară, unul dintre argumentele des invocate de autorități fiind legat de specificitatea României, respectiv eliminarea corupției. Vom asista la alte modificări legislative importante la Legea energiei. Considerăm că se pot găsi soluții mult mai bune și corecte care să nu distorsioneze piața”, a declarat Ion Lungu, președinte AFEER. “Să ne oprim, să tragem linie și să analizăm ce se întămplă în piață. Să vedem care este impactul reglementărilor asupra pieței”, a recomandat Corina Popescu, vicepreședinte AFEER.

Totodată, AFEER insistă pentru organizarea de dezbateri publice pe legislația primară, așa cum se procedează pe legislația secundară. “Pe legislația primară, lipsește, cu desăvârșire, dezbaterea publică. Se modifică acum Legea 123. Opiniile, propunerile venite din piață trebuie luate în considerare”,susține Lungu.

Demersul Comisiei pentru Industrii şi Servicii a Camerei Deputaților, care a reacționat la solicitările pieței și a anunțat organizarea de dezbateri publice pe legislația primară și secundară din energie este apreciat de către AFEER. Reprezentanții comisiei parlamentare au decis, ca urmare a discuţiilor şi dezbaterilor ce au avut loc asupra proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr.123/2012, să solicite Departamentului pentru Energie, OPCOM SA şi ANRE transmiterea punctului de vedere şi a informaţiilor referitoare la „Regulamentul privind cadrul organizat de tranzacţionare a contractelor bilaterale de energie electrică”. Totodată, la propunerea Comisiei pentru Industriei și Servicii, sinteza dezbaterilor şi concluziile aferente va fi supusă dezbaterilor publice, într-o şedinţă ulterioara ce va avea ca invitaţi pe toţi participanţii la piaţă precum şi ANRE şi Departamentul pentru Energie.

Propunerile AFEER la noua Lege a energiei, adoptată de Camera Deputaților

Reprezentanții furnizorilor reiterează necesitatea reintroducerii contractelor bilaterale, în contextul modificării Legii 123. „Reintroducerea contractelor bilaterale, odată cu modificările care se aduc Legii 123, preluată și în Ordonanța privind guvernanța corporativă, în paralel cu listarea la bursă a unor părți din CE Oltenia, Hidroelectrica, va conduce la dispariția pericolului corupției. O soluție corectă la nivel european”, a declarat președintele AFEER.

AFEER a transmis Comisiei de Industrii și Servicii din Camera Deputaților observații cu privire la modificarea Legii 123/2012 a energiei electrice și gazelor naturale, cu rugămintea ca orice modificări suplimentare aduse actului normativ să fie supuse procedurii de consultare publică.

Aspectele evidențiate de AFEER pentru a fi soluționate, odată cu modificările care se aduc Legii 123, se referă la:

– Reintroducerea posibilității încheierii contractelor bilaterale negociate direct pe piața angro de energie electrică;
– Obligația de a înființa puncte unice de contact să se refere doar la clienții finali casnici;
– Cuantumul amenzilor să fie menținut la nivelul actual.

Propunerile Asociației sunt argumentate astfel: interzicerea contractului bilateral negociat direct – instrument de bază în comercializarea energiei electrice – situează producătorii și furnizorii din România într-o poziție discriminatorie față de ceilalți participanți de pe piețele externe; toate țările UE, care au burse de energie puternic dezvoltate, nu au considerat că bursa poate substitui integral, fără consecințe negative, tranzacțiile încheiate pe piața angro prin negociere directă. În ultimul an și jumătate de aplicare a prevederilor Legii 123, se constată o migrare a tranzacțiilor de pe termen lung pe termen foarte scurt, fapt ce conduce la distorsionarea prețului de referință pe piața angro, cu consecințe negative asupra ofertării unui preț corect pentru energia electrică furnizată consumatorilor, iar pe termen mediu și lung vor fi afectate investițiile în capacitățile de producție a energiei. În consecință, se ridică semne de întrebare cu privire la asigurarea securității în alimentarea cu energie electrică, la prețuri sustenabile, a consumatorilor din România.

AFEER semnalează și blocarea investițiilor în sectorul energetic, în special pe segmentul de producere de energie. Dezvoltatorii de proiecte nu pot încheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezintă o garanție solicitată de către bănci pentru obținerea creditelor necesare dezvoltării proiectelor.

Un subiect de maximă actualitate – construirea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă. În acest caz, schema de finanțare pe termen lung nu poate fi viabilă din cauza restricțiilor de contractare impuse de Legea 123.

În ce privește obligația de a înființa puncte unice de contact, AFEER propune ca aceasta să se refere doar la clientii casnici.

Generalizarea acestei măsuri pentru toate categoriile de clienți finali constituie o barieră pentru aceștia în procesul de schimbare a furnizorului. Mai mult, o astfel de măsură conduce la costuri suplimentare, suportate în final tot de clienți.

AFEER a mai solicitat menținerea amenzilor la nivelul actual pe considerentul că scopul acestora nu este de a falimenta companiile, ci trebuie să aibă un rol de corecție. Se invocă, în acest context, situația economică a României care nu s-a modificat față de momentul adoptării Legii 123, în 2012. În 2013, țara noastră se remarcă cu a doua cea mai mare rată a insolvențelor raportate la numărul firmelor active, respectiv 6,44% in cadrul Europei Centrale și de Est.