CE OLTENIA SUSTINE, INCA O DATA, NECESITATEA ELABORARII UNOR MECANISME DE PIATA ECHITABILE PENTRU TOTI PRODUCATORII DE ENERGIE

Data: 9-02-2016

CE Oltenia apreciaza initiativa producatorilor de energii regenerabile de a solicita elaborarea unor mecanisme echitabile si predictibile de piata pentru toti participantii.

Plecand, insa, de la modul in care organizatiile de profil prezinta situatia actuala din sistemul energetic ca fiind defavorizanta pentru energia regenerabila, vom face, in cele ce urmeaza, o paralela intre punctul de vedere al acestora si cel al producatorilor conventionali:

    • Politica Guvernului, începută în anul 2013 prin schimbarea cadrului de susținere a energiei regenerabile, pune în pericol securitatea energetică pe termen mediu și lung a României. (RWEA, PATRES, RPIA, ARmHE)

In  acest  moment,  puterea  instalata  in  capacitati  de  producere  a energiilor  regenerabile  este  de 5000 MW, in conditiile in care consumul de energie ajunge la 7000 MW. Cu toate acestea, au mai fost semnate până în decembrie 2015 contracte de racord la reţea pentru proiecte de energie regenerabilă care totalizează peste 10.600 de MW (surse eoliene – 7.521 de MW, fotovoltaice – 2.500 de MW  şi hidrocentralele mici – 621 de MW).
Atat timp cat exista producatorii conventionali de energie care pot functiona indiferent de conditiile atmosferice, securitatea energetica pe termen mediu si lung a Romaniei nu poate fi in pericol si nu poate ajunge in colaps.

      • Decizia luată de Guvern de a menţine pentru al treilea an la rând cota obligatorie de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie la nivelul de 12,15%, fiind plasată cu mult sub nivelul de 17% prevăzut inițial în Legea 220/2008. (RWEA, PATRES, RPIA, ARmHE)

In anul 2010, cand a fost modificata varianta initiala a Legii nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile, a fost inlocuit procentul de certificate verzi cu cel de energie.
Procentul de 17% reprezenta initial cota de certificate verzi si nu cota de energie regenerabila, valabil pentru anul 2020, nu pentru anul 2016.

      • Suprareglementare abuzivă : producătorii de energie regenerabilă să livreze energie la putere constantă precum un producător în bandă, altfel plătesc penalizări. Întregul sector de regenerabile e afectat de acest ordin, complet abuziv şi discriminatoriu, ce avantajează producătorii din surse clasice. O centrală solară sau eoliană nu poate să livreze energie în bandă la putere constantă la orice oră din zi şi din noapte ce cauzează pierderi masive producătorilor din surse regenerabile. Pierderea de peste 2,1 miliarde RON într-un singur an de zile (2014), releva situația dramatică a producătorilor de energie regenerabila. (RWEA, PATRES, RPIA, ARmHE)

Functionarea intermitenta a energiilor regenerabile implica obligativitatea producatorilor pe baza de carbune de a asigura echilibrul, fapt ce aduce majorari substantiale de costuri cauzate de frecventele opriri/porniri care duc si la cresterea gradului de poluare in comparatie cu situatia unei functionari liniare.
CE Oltenia a inregistrat variatii de sarcina de pana la 1000 MW in zilele cu rafale de vant, ceea ce determina cresterea costurilor cu cca 20% din cauza reducerii randamentelor, simultan cu cresterea emisiilor de CO2 si a uzurii agregatelor. O pornire de bloc inseamna costuri de 300 mii lei pentru producatorii clasici, in afara cheltuielilor cu certificatele de CO2, uzura agregatelor, etc. Acestea nu reprezinta pierderi masive pentru producatorii clasici? In aceste conditii, de ce sunt discriminati producatorii de energii regenerabile in comparatie cu cei clasici?

      • Statul doreste falimentarea producătorilor de energie din surse regenerabile care azi asigură cca 20% din consumul de energie electrică la nivel national. Își permite România falimentul în masă al producătorilor de energie din surse regenerabile? (RWEA, PATRES, RPIA, ARmHE)

Isi permite Romania falimentul tuturor producatorilor de energie conventionala? Poate Romania sa-si mentina siguranta Sitemului Energetic National doar cu energie regenerabila?
Romania nu poate fi comparata cu Norvegia, de exemplu. Datorita zonelor geografice in care se situeaza, nu poate exista o similitudine intre cotele capacitatilor de producere a energiei electrice, in toate tarile.

      • Rezultatul final va fi creșterea prețului energiei electrice, care a scăzut semnificativ și datorită aportului energiei regenerabile. (RWEA, PATRES, RPIA, ARmHE)

Pretul final al energiei electrice nu a scazut, acest fapt regasindu-se in fiecare factura platita de consumatorii finali.
In ciuda faptului ca pretul  unitar al certificatelor verzi a fost in scadere, datorita cresterii cotelor de certificate verzi alocate energiilor regenerabile, conform prevederilor legislative, suma platita de consumatorii finali pentru sustinerea acestor energii este in crestere – acesta fiind motivul pentru care facturile de energie electrica sunt in continua majorare, chiar daca preturile de vanzare a energiei electrice pe bursa au scazut de la an la an.

      • Soluţia ar fi o schemă separată de sprijin ca poziţie separată pe factura consumatorului final. (RWEA, PATRES, RPIA, ARmHE)

Chiar daca au beneficiat in permanenta de scheme de sprijin, solutia propusa de regenerabile este o alta schema de sprijin, in conditiile in care Romania plateste deja energiilor regenerabile una dintre cele mai mari subventii din lume.
CE Oltenia functioneaza fara subventii, dar cu costuri semnificative pentru achizitia certificatelor de CO2.
Incurajand continuu subventiile la energia regenerabila, piata producatorilor clasici se restrange dramatic.

-//-

   Avand in vedere actualele conditii din piata de energie, dezavantajoase, in realitate, pentru producatorii clasici, CE Oltenia sustine, inca o data, necesitatea elaborarii unor mecanisme de piata echitabile pentru toti participantii.