POZITIA CE OLTENIA PE PIATA DE ENERGIE NU CONTRAVINE NORMELOR EUROPENE PRIVIND CONCURENTA

Data: 19-06-2015

Asa cum se arata in continutul informarii de presa transmisa de GREENPEACE, cu titlul „ Sase organizatii de mediu contesta alocarea a 3,3 milioane de euro din bugetul statului pentru exproprieri si extinderi de cariere de carbune”, „ONG-urile subliniaza ca mineritul energetic nu isi mai are locul in randul cauzelor de utilitate publica, intr-o tara europeana din secolul XXI”.

Aruncarea in spatiul public a unor afirmatii neadevarate pentru a-si atinge scopul, respectiv pentru desfiintarea energiei pe baza de carbune, a devenit deja o obisnuinta.

In repetate randuri organizatiile de mediu au sustinut ideea ca emisiile provenite din arderea carbunelui afecteaza negativ sanatatea pupulatiei, ignorand, cu buna stiinta, existenta electrofiltrelor performante, a instalatiilor de desulfurare a gazelor de ardere si de evacuare in slam dens a zgurii si cenusii rezultate din procesul de ardere – investitii care incadreaza impactul asupra mediului in limitele impuse, la ora actuala, de directivele europene.

Presupunem ca inchiderea producatorilor conventionali de energie ar afecta in mod pozitiv sanatatea populatiei lipsita de locurile de munca sau lipsita de siguranta unui sistem energetic  de care depinde inclusiv exercitarea practicilor medicale.

Ne exprimam in totalitate acordul asupra faptului ca „sprijinul financiar oferit de catre stat unei companii contravine normelor europene privind concurenta”, dar respingem cu desavarsire ideea ca au fost alocate „sume pentru sustinerea artificiala a sectorului termo ineficient”, in conditiile in care Complexul Energetic Oltenia nu a primit stimulente si suntem tara cu cea mai mare subventie pentru energia regenerabila din Europa si nu numai (energia eoliana beneficiaza de subventii de peste 200 lei/MWh, iar cea solara de peste 1000 lei/MWh).

Este bine cunoscut faptul ca in Romania, cota energiei regenerabile depaseste 40% din consumul inregistrat in SEN, incepand din anul 2014, desi totalul de energie verde ar fi trebuit sa ajunga, in 2020, la un procent de 38% din consum.

Acest lucru a fost posibil datorita stimulentelor acordate investitorilor in energia regenerabila. In conformitate cu prevederile initiale ale Legii nr.220/2008, cota obligatorie de certificate verzi ar fi trebuit sa ajunga la 10,8% in 2015 si la 16,8% in 2020, dar a devenit 27% incepand din 2015.

Inclusiv majorarea facturii pentru consumatorul final este determinata de aceasta crestere a cotei de certificate verzi (de la sub 1%, cand pretul energiei electrice era peste 220 lei/MWh, la 27% in 2015, cand pretul energiei electrice este sub 160 lei/MWh pe PCCB si sub 130 lei/MWh pe PZU).

Desi toate aceste aspecte sunt cunoscute, iar CE Oltenia a semnalat permanent regimul discriminatoriu privind concurenta in piata de energie din Romania, este de neacceptat faptul ca tocmai producatorii de energie pe baza de carbune sunt considerati a fi privilegiati.